Sıradışı Bir İnternet Dergisi

İş Bankası Müzesi-Ankara

Kültür & Sanat Kategorisinde Tarafından

Ankara ulus meydanında bulunan banka binası İş Bankası’nın üçüncü genel müdürlüğü olarak İtalyan mimar GİULİO MONGERİ tarafından 1929 yılında yapılmıştır. Binanın dekorasyon çalışması ise SELEHATTİN REFİF SIRMALI tarafından yapılmıştır.

Ana salon 1970 öncesi hali
Ana salon müze hali 

Cumhuriyet dönemi 1. Ulusal mimarlık akımı etkisiyle tasarlanmış bina, katların yatay hatlarla ayrılmasıyla Neo Rönesans, girişin üstündeki kıvrımlı çizgilere sahip cam gölgelikle de Art Nouveau akımının izlerini yansıtır.

Köşeden dairesel girişli olan binanın oval biçimde tasarlanan ana holünün üstü renkli vitraylarla kaplanmıştır. Bu yöntemle hem holün hem de üst katın doğal ışık alması sağlanmıştır. Vitrayda, elinde gücü temsil eden yılanlı asası, başında ve ayaklarında hızına gönderme yapan kanatlarıyla Yunan mitolojisinde para ve ticaretle ilişkilendirilen Hermes tasvir edilmiştir. Vitray, İtalyan sanatçılar Salvatore Corvaya ve Carlo Bazzi’nin ortak şirketinin imzası olan ” Corvaya e Bazzi ” yi taşımaktadır.

İKTİSADİ BAĞIMSIZLIK

Müzenin ana sergisi olan ” Türkiye İş Bankası İktisadi Bağımsızlık ” sergisinin yer aldığı kısım orijinal binaya 1970 yılında eklenmiştir. Sergi kısmında binanın ana unsurlarına bir müdahale yapılmaksızın kübikler içinde  kurgulanmıştır. Her bir kübiğin içi bankanın kurulma süreciyle birlikte yokluk içinde kurulmaya çalışılan Türkiye Cumhuriyetinde gerçekleştirilen iktisadi hamlelerin desteklenişini anlatacak şekilde kurgulanmış ve kübiklerin dış yüzeyleri mevcut konuya örnek oluşturan nesnelerle desteklenmiştir.

Bu kısımda İş Bankası’nın desteğiyle Zonguldak’ta kömür madenlerinin açılışı, demir yollarıyla yurdun dört yanının demir ağlarla örülüşü; şeker, cam, ipek kumaş ve iplik fabrikalarının açılışı ve Anadolu Sigorta’nın kuruluşu gibi;  Avrupa’nın ” Türkler bu işleri yapamaz! ” dedikleri kalkınma hamlelerinin gerçekleştiriliş süreci tüm detaylarıyla görülebilir.

Sergi kısmında yer alan illüstrasyon vb. çalışmalar bankanın açılışından günümüze gerçekleştirdiği sergilerde yer alan çalışmaların modern yorumlarıdır.

Cam fabrikasından örnek şişeler
Öğrenci defteri örnekleri

 

 

 

 

 

İKTİSADIN İHTİŞAMI

Müzenin birinci katında Atatürk’ün de misafir edildiği “İdare Meclisi Salonu” ve toplantı salonu aslına uygun şekilde restore edilerek bütün ihtişamıyla geziye açılmıştır. Diğer odalar ise kronolojik olarak bankanın gelişim sürecini anlatmak için kullanılmış ve aydınlatma vb. ögeler anlatılan dönemin özelliklerine göre seçilmiş, klasikten moderne doğru bir akış izlenmiştir.

“İŞ BANKASI İFTİHARLA SUNAR”

Müzenin ikinci katında ” İş Bankası İftiharla Sunar ” ismiyle bankanın iletişim faaliyetlerini ve toplumsal katkılarını anlatan sergi düzeni yer almaktadır. Bu kat boyunca İş Bankası Kültür Yayınları’ nın icraatlarıyla bankanın reklam süreçlerinin anlatıldığı salonlar gezilebilir.

SANATLA İÇ İÇE

Müzenin üçüncü katı sanat galerisi olarak kurgulanmış ve 31 Ağustos’a kadar ressam Mevlüt Akyıldız’ın ” Resmigeçit ” sergisine ev sahipliği yapmaktadır.  Dördüncü katı ise süreli sergilerin yer alacağı bir sergi  alanı olarak hazırlanmıştır. Müze bu katta 2019 sonuna kadar gezilebilecek olan bir ayağı İstanbul müzesinde açılan “ Milli Mücadele’ nin 100. yılında “İstiklâl”” sergisini ağırlıyor.

KASALARDAKİ HAYALLER

Müzenin bodrum katı olan kiralık kasaların yer aldığı bölüm, orijinal haliyle görülebilen alanlarından biri. Kiralık kasalarda saklanan hatıralarla geçmişe yolculuk yapılabilir.

 

 

 

Bir cevap yazın

Your email address will not be published.

*

Kültür & Sanat Son Yazıları

AMY

Akıllara kazınan kabarık saçları, abartılı göz makyajı, marjinal dövmeleri, sahip olduğu eşi

Adaletin Tanrısı Haechi

Çin ve Güney Kore mitolojisinde “ülkenin yaşamsal düzenini korumak” ile yükümlü bir
Git Yukarı